Frågor och svar

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna som rör din prenumeration. I vissa fall bör du kontakta förlaget som ger ut din tidning, kontaktuppgifter till respektive förlag hittar du på denna sida.

Varför har jag fått en faktura på 0 kr från Klarna?

Om du har fått en Klarna-faktura med ett fakturabelopp på 0 kr kan du ignorera fakturan. Du har fått en faktura eftersom alla beställningar behandlas genom Klarna Checkout. Vissa förlag vill dock sköta faktureringen själva i efterhand och beställningen betalas till dem. Du behöver med andra ord inte betala något till Klarna eller oss. 

Vi ber om ursäkt för förvirringen och du kan alltid vända dig till oss igen med eventuella frågor. För frågor som rör fakturering och utgivning av tidningen kan du även kontakta tidningens utgivare direkt, som ansvarar för båda. Deras kontaktuppgifter finns här. Klarnas telefonnummer är 09–42599771, men en 0kr-faktura kräver ingen åtgärd.

Jag har beställt en prenumeration som julklapp, när får mottagaren sin första tidning?

Görs beställningen som julklapp får mottagaren alltid sin första tidning efter julafton. Normalt får mottagaren det första eller andra numret som kommer ut efter julafton, beroende på tidningens utgivningsschema. 

Observera att förlagen under julen ofta har längre hanteringstider än normalt på grund av stora ordervolymer, helgdagar och trycktider för tidningarna. 

Exakt startdatum för julklappsbeställningen kan efterfrågas direkt från förlaget tidigast efter julafton.

Om du är osäker på status på din beställning är det enklast att kontakta förlaget som ger ut tidningen - kontaktuppgifter hittar du här.

När kommer fakturan?

För produkter som betalar med förlagsfaktura: Fakturorna skickas ut från förlaget som ger ut tidningen. I de flesta fall kommer fakturan ungefär samtidigt som den första tidningen (vilket kan ta mellan 2-8 veckor beroende på förlaget och tidningens utgivningsschema). Leta upp din tidning i denna lista och kontakta förlaget om det uppstått frågor kring fakturan.

Hur säger jag upp min prenumeration?

Du säger upp din prenumeration via förlaget som ger ut tidningen. Tidningens förlag ansvarar för tidningens distribution och fakturering för efterföljande perioder. Vi har inte tillgång till förlagens system och av den anledningen måste uppsägning av prenumerationen göras till tidningens förlag.

Leta upp din tidning i denna lista och kontakta förlaget för mer information.

OBS: Tidsbegränsade beställningar behöver inte sägas upp utan de avslutas automatiskt i slutet av erbjudandeperioden.

Jag har fått ett presentkort, hur använder jag det?

Det är enkelt att använda ett presentkort på Tidningsmagasinet. Du väljer som vanligt en prenumeration från vårt utbud och klickar på ”Köp” eller ”Ge bort”. På betalningssidan klickar du på länken "Har du ett presentkort?" och fyller i din presentkortskod. Om presentkortets värde är lägre än prenumerationens värde betalar du mellanskillnaden med Klarna. Läs mer om hur du använder presentkort här.

Jag har beställt en prenumeration som julklapp, när får mottagaren sin första tidning?

Görs beställningen som julklapp får mottagaren alltid sin första tidning efter julafton. Normalt får mottagaren det första eller andra numret som kommer ut efter julafton, beroende på tidningens utgivningsschema.

Observera att förlagen under julen ofta har längre hanteringstider än normalt på grund av stora ordervolymer, helgdagar och trycktider för tidningarna.

Exakt startdatum för julklappsbeställningen kan efterfrågas direkt från förlaget tidigast efter julafton.

Om du är osäker på status på din beställning är det enklast att kontakta förlaget som ger ut tidningen - kontaktuppgifter hittar du här.

På vilka sätt kan jag betala?

Klarna
Betalning sker normal direkt vid beställning med Klarna. Klarna erbjuder flera olika betalalternativ, t.ex. bankbetalning, kortbetalning samt flexibel delbetalning.

Förlagsfaktura
För vissa förlag sker betalning via faktura som skickas ut från förlaget. Beställningen sker ändå via Klarna men du betalar först när fakturan kommer från förlaget.

Kan jag skapa ett gratulationskort hos er?

Ja du kan enkelt skapa ett snyggt gratulationskort då du gör din beställning! Efter att du gjort klart beställningen klickar du på knappen "Skapa gratulationskort" för att skapa ett eget gratulationskort som du sedan kan skriva ut, ladda ner eller skicka som epost.

Om du vill skapa ditt gratulationskort i efterhand så hittar du också en länk till gratulationskortet i orderbekräftelsen som du får per epost efter din beställning. Klicka på länken så kommer du till verktyget för att skapa ett grautlationskort!

Har du några frågor är du välkommen att kontakta vår kundtjänst på [email protected].

Jag vill veta mer om presentkort?

Klicka här för att komma till produktsidan där du köper presentkort!

Klicka här för att komma till vår informationssida för presentkort. Där hittar du all information samlad.

Jag hittar inte svaret på min fråga, hur kontaktar jag er?

Om du har en fråga som du inte hittar svaret på i vår FAQ så är du välkommen att kontakta vår kundtjänst på epostadressen [email protected]. För att kunna erbjuda snabb och smidig service till dig erbjuder vi i dagsläget enbart support via epost. Vår kundtjänst är bemannad under vardagar och du får oftast ett svar inom 24 timmar efter att du skickat in din fråga.

Jag har frågor angående min faktura, vart ska jag vända mig?

Det är förlaget som ger ut tidningen som skickar ut tidning och faktura. Därför kan vi tyvärr inte svara på eller styra över när första tidningen eller fakturan dyker upp. Du bör kontakta förlaget som ger ut tidningen i alla typer av fakturafrågor, kontaktuppgifter hittar du här.

Min tidning kommer till fel adress, vem bör jag kontakta?

Då det är tidningens förlag som hanterar utskick av tidningarna så bör du kontakta förlaget direkt. Leta upp din tidning i denna lista och kontakta förlaget.

När får jag min första tidning?

Det kan dröja mellan 2-10 veckor innan du får din första tidning. Detta är beroende av förlaget som skickar ut tidningen samt av tidningens utgivningsschema. Till exempel kan en tidning som ges ut endast en gång varannan månad ha längre leveranstid om beställningen registreras precis efter det att ett nummer skickats ut. Internationella titlar har även en längre levaranstid än svenska titlar.

Leta upp din tidning i denna lista och kontakta förlaget för mer information om när du får din första tidning.

Om jag inte fått min premie, vart vänder jag mig då?

Det är enklast och går snabbast om du vänder dig direkt till förlaget som distribuerar din tidning. Kontaktuppgifter hittar du här.

Jag har fått fel tidning, vem bör jag kontakta?

Leta upp din tidning i denna lista och kontakta förlaget.

Hur går jag tillväga för att göra en beställning?

Det är väldigt enkelt! Du letar upp den tidning du vill prenumerera på och klickar på "Beställ" eller "Ge bort". På nästkommande sida fyller du i dina uppgifter och bekräftar sedan beställningen. Efter några veckor får du den första tidningen och en faktura.

Kan jag köpa lösnummer av tidningar hos er?

Nej, du kan tyvärr inte köpa lösnummer här. Vi erbjuder dock många korta prenumerationer som du kan använda för att testa tjänsten.

Hur gör jag en adressändring?

Adressändringar görs smidigast via förlaget som ger ut tidningen. Leta upp din tidning i listan på den här sidan och kontakta dem för mer information.

Hur vet jag vilket förlag som ger ut min tidning?

Leta upp din tidning i denna lista för att hitta dess förlag.

Kan jag beställa en prenumeration till utlandet?

Tyvärr erbjuder vi i dagsläget inte möjligheten att beställa prenumerationer till utlandet (gäller ej digitala tidningar). Om du bor i Finland kan du göra din beställning på vår finska systersajt www.lehtitukku.fi.